Ängelholms kommun ville använda sina resurser smartare

Bakgrund

Kundtjänsten på Ängelholms kommun hade tidigare gått på utbildningar i bemötande som fungerade som inspiration för en kort stund, men som inte gav långsiktiga resultat. Avdelningen sökte därför en samarbetspartner som kunde hjälpa till med att skapa ett kundbemötande som håller hög kvalitet över en längre tid.

Samarbetet i korthet
  • Utbildning för medarbetare i kundkommunikation för fysiska möten och telefonsamtal
  • Individuell coaching av medarbetare 
  • Samtalscoachutbildning för utvalda medarbetare
Resultat

Maria Sjödin Nilsson, kundtjänstchef på Ängelholms kommun, beskriver de förändringar hon ser på avdelningen och hos medarbetarna:

  • Handläggarna har blivit säkrare i sin roll att leda, hantera och avsluta samtal
  • Coachutbildade medarbetare ger en bättre användning av resurser. De kan träna kollegorna utan att be behöver tas ut från det dagliga arbetet och nya medarbetare kan börja tränas direkt
  • Ängelholms kommun är topp 5 i den nationella mätningen Kommunens Kvalitet i Korthet (KKIK)

Ladda ner case